Simulaattoreilla harjoittelemassa opettajat Martti Mäki-Jouppila ja Krista Lahtinen. Kuva: Juha Finnilä

Simulaattoreilla harjoittelemassa opettajat Martti Mäki-Jouppila ja Krista Lahtinen. Kuva: Juha Finnilä

Suomen suurin simulaattorimaailma löytyy Rengonharjulta

17.5.2018

Simulaattoreilla harjoittelemassa opettajat Martti Mäki-Jouppila ja Krista Lahtinen. Kuva: Juha Finnilä

Sedun logistiikka- ja maarakennusalankoulutukset siirtyivät lentokentän kupeeseen

Sedun maarakennus- ja logistiikkakoulutukset ovat muuttaneet uudelle kampukselle Ilmajoen Rengonharjulle. Sijainti maakunnan risteysaseman Seinäjoen vieressä on hyvä logistinen yhteyspiste, jossa lento-, maa- ja rautatiekuljetukset kohtaavat. Koulutuksia aiotaankin kehittää tulevaisuuden liikennevirtojen suuntaan.

Terminaalin takana sijaitsevat isot ja tilavat varasto- ja korjaamotilat ja läpiajettava huoltohalli pesupaikkoineen. Rakenteilla on alueelle opiskelijatyönä kolmen hehtaarin oma asfaltoitu harjoittelualue. Parkkialuetta rakennetaan raskaalle kalustolle, jota on toistasataa moottoroitua yksikköä. Opetustiloissa on nykyaikaisia opetusvälineitä kuten älytaulut, tableteilla ohjattua esitysgrafiikkaa ja simulaattoreita.

-Logistiikka on Sedussa yksi vetovoimaisempia aloja peruskoulunsa päättäneiden parissa, kertoo koulutuspäällikkö Hannu Muhonen.  Alan työllissyysnäkymät vaikuttavat lupaavilta, ja alalle kaivataan lisää esim. alan vaihtajia ja uudelleen kouluttautuvia. Logistiikka on yksi Suomen tärkeimmistä ammattialoista. Meiltä valmistuu vuodessa noin 100 uutta kuljettajaa, noin 30 uutta maarakennuskoneenkuljettajaa ja noin 40 varastoalan ammattilaista.

Suomen suurin

-Kymmenen uuden simulaattorin käyttöönotto on huomattava panostus alueemme logistiikan ja maarakentamisen kehitykselle ja koulutukselle, sanoo logistiikan opettaja Martti Mäki-Jouppila. Koneiden hankinta-arvo on merkittävä ja Euroopan aluekehitysrahasto ja Etelä-Pohjanmaan liitto ovat tukeneet hankintaa.

-Simulaattoreissa on eri kokoonpanoja, kaikissa on kuitenkin vakiona yhdistelmäajoneuvoharjoitusohjelma, kertoo Mäki-Jouppila. Varastoalaa palvelee trukinkäyttöohjelma ja maarakentamista pyörä- ja tela-alusteinen kaivinkoneohjelma. Lisäksi löytyy harjoitteet pyöräkoneelle, puskutraktorille, dumpperille, kauko-ohjattavalle kappaletavaranosturille ja puutavara-autolle. Kaikki simulaattorit ovat liikealustallisia. Syksyllä käyttöön saadaan linja-autonkuljettajille suunnattu harjoitusohjelma. Simulaattorikoulutus tulee osaksi opetussuunnitelmia, jolloin käyttöaste saadaan pysymään korkealla. Niitä voidaan hyödyntää myös erityisopiskelijoiden ohjauksessa. Opettajalla on vastuu harjoitteiden oikein suorittamiseksi. Opettaja ohjaa ja arvio hyödyntäen simulaattoreiden raportointiominaisuuksia, kertoo Mäki-Jouppila.

Moniosaajia tarvitaan

Sedun varastologistiikan henkilökunta on enemmän kuin tyytyväinen uusiin opetustiloihin. -Pystymme kouluttamaan todellisessa toimintaympäristössä, hymyilee varastoalan kouluttaja Jaakko Marttila. -Varasto kuormalavahyllyineen, jota täydentää pian valmistuva lastauslaituri, antaa erinomaiset puitteet. Yhteistyö samassa rakennuksessa toimivan logistiikka-alan kanssa tuo synergiaetuja. Kuljettaja- ja varasto-opiskelijat harjoittelevat alueella mm. autojen lastausta. Varastotyöntekijällä ja kuljettajalla onkin yhteisiä työtehtäviä esim. rahtikirjojen käyttäminen sekä vastaanotto ja lähetystoiminnot varastossa.

-Varastotyöntekijä tarvitsee koulutuksen kautta saatua osaamista ja valmiuksia. Ihanne olisi, että varastoalan opiskelija suorittaisi myös c-ajo-oikeuden ja ammattipätevyyden, pystyäkseen toimittamaan asiakkaalle tavaraa. Myös autonkuljettaja tarvitsee varastotyöntekijän oppeja, sillä työtehtäviin voi kuulua tavaran purkua yöllä asiakkaan osoittamiin tiloihin. Yleinen suuntaus on, että yritykset tarvitsevat yhä monialaisempia osaajia, sanoo Marttila.

« Takaisin