Rallisprintissä päästellään alkaneella kaudella lumi- / sorasarjan ja asfalttisarjan Suomen mestaruuksista. (Kuva: Taneli Niinimäki)

Rallisprintissä päästellään alkaneella kaudella lumi- / sorasarjan ja asfalttisarjan Suomen mestaruuksista. (Kuva: Taneli Niinimäki)

Rallisprintin SM-sarjoissa piristäviä uudistuksia

10.1.2024

Rallisprintissä ajetaan alkaneen vuoden aikana kahden eri sarjan Suomen mestaruudesta. Vielä viime kaudella rallisprintin SM-sarjassa kilpailtiin lumella, asfaltilla ja soralla. Tänä vuonna perinteiseen SM-sarjaan kuuluu alkuperäisen formaatin mukaisesti vain lumella ja soralla ajettavat kilpailut. Pelkästään asfalttipinnoilla kurvailtaville kisoille on alkavalla kaudella oma SM-sarja.

  Perinteinen SM-sarja pitää sisällään kuusi osakilpailua. Kausi alkaa Laukaalta helmikuun 11. päivänä. Sarjan toinen talvikilpailu päästellään Kiuruvedellä maaliskuun alussa.

  Sorapinnalle siirrytään Oulun osakilpailussa elokuun 10. päivänä ja heti seuraavana päivänä ajetaan kauden neljäs osakilpailu Raahessa. Viides osakilpailu on Etelä-Pohjanmaan Urheiluautoilijoiden isännöimä MRF Tyres SM-rallisprint Ylistarossa. Sarja päättyy Turun Moottoriseuran järjestämään finaaliin.

  -Suomen mestaruuksista on ajettu kolmessa luokassa; 4-veto, 2-veto ja junioriluokassa. Tällä kaudella SM-mitaleista pääsevät kilpailemaan myös naiset, nuoret ja seniorit. Sarjan uudistuksiin kuuluu myös joukkue cup-kilpailu. Siinä joukkueen muodostaa kolme kuljettajaa, jotka voivat kilpailla missä tahansa SM-luokassa, selvittää AKK:n rallisprintin lajiryhmän laihialaisjäsen Juha Pensas.

  -Nuorten luokassa mestaruudesta voi V1600 -luokan autojen lisäksi ajaa kaikilla rallisprintin lajisäännön mukaisilla kaksivetoisilla autoilla, Pensas lisää.

 

Asfalttisarja avaa keväällä

  Rallisprintin asfalttisarjan kilpailukausi käynnistyy huhtikuun viimeisenä viikonloppuna Tammisaaressa, jossa kilpaillaan osakilpailut peräkkäisinä päivinä. Kolmas kisa ajetaan Hyvinkäällä, seuraava tuplaviikonloppu kisataan Nokialla ja kausi päättyy kuudenteen osakilpailuun Vaalan Happy Beach -finaalissa heinäkuun 7. päivänä.

  Kahden eri SM-sarjan aikataulu on rakennettu kilpailijaystävällisesti siten, että samalla kalustolla pystyy kilpailemaan helposti molemmissa sarjoissa. Talvikauden jälkeen käynnistyvä asfalttisarja on ajettu valmiiksi ennen kuin syyspuolella ajettavat sorakilpailut alkavat.

  SM-asfalttisarjassa kilpaillaan samoista Suomen mestaruuksista kuin lumi- / sorasarjassa. Myös joukkueiden Cup-kisa ajetaan asfalttisarjassa.

  Perinteissä SM-sarjassa on mukana yksi viikonloppu, jolloin kilpaillaan kaksi eri osakilpailua. Asfalttisarjassa vastaavia viikonloppuja on kaksi.

  -Tämä on tulevaisuuden visio. Kun samalle paikkakunnalle tai lähialueille saadaan samalle viikonlopulle kaksi osakilpailua kilpailijat säästävät matkakustannuksissa, Pensas sanoo.

  Rallisprintin uudistuneet SM-sarjat ovat herättäneet mielenkiintoa kuljettajien leireissä. Jo nyt tiedetään muutamien rallisprinteissä ja ralleissa menestystä kahmineiden virittelevän laitteitaan tuleviin SM-sarjoihin.

 

                                                                              Teksti: JiiVee Korpela

« Takaisin