Kuusela ja Cadillac. Jussi ja veljensä Mikko ovat laittaneet keräily- ja harrastuskohteensa myyntiin samassa yhteydessä, kun liiketiloja tyhjätään muutenkin äskettäin tapahtuneen kaupan myötä. Taustalla Datsun/Nissan -arsenaalia.

Kuusela ja Cadillac. Jussi ja veljensä Mikko ovat laittaneet keräily- ja harrastuskohteensa myyntiin samassa yhteydessä, kun liiketiloja tyhjätään muutenkin äskettäin tapahtuneen kaupan myötä. Taustalla Datsun/Nissan -arsenaalia.

Kuuselat laittoivat keräilyautoarsenaalinsa kiertoon

17.1.2018

Kuusela ja Cadillac. Jussi ja veljensä Mikko ovat laittaneet keräily- ja harrastuskohteensa myyntiin samassa yhteydessä, kun liiketiloja tyhjätään muutenkin äskettäin tapahtuneen kaupan myötä. Taustalla Datsun/Nissan -arsenaalia.

Karisamuli Korpela, teksti ja kuvat

Äskettäisessä liikekiinteistökaupassa kauhajokelaiset Kuuselan veljekset Jussi ja Mikko myivät Kauhajoen Autokeskus -nimellä harjoittamansa liiketoiminnan kiinteistön kokonaisuudessaan J&J Loukko Oy:lle ja samalla he lopetettavat omalta osaltaan noin 40 vuotta kestäneet autokauppiasuransa. Vuonna 1969 perustettu Kauhajoen Autokeskus Ky oli sinällään jatkumoa Kauhajoen Kone ja Pyörä -yritykselle ja Prinz Auto Oy:lle, jonka veljesten isä Vilho Kuusela perusti Seinäjoelle jo 1962.

Liiketoiminnan suhteellisen pitkän historia aikana on luovutuskirjoja kirjoitettu sadoittain ja jokaisella kaupalla on jonkinlainen oma historiansa. Näistä useat ovat palanneet mieliin, kun nyt myydyissä liiketiloissa ”tyhjätään taloa” varaosa- ja tarvikeosastolla, irtaimistolla ja luonnollisesti vielä myymättä olevilla autoilla.

Viimemainittuihin kuuluu myös veljesten harrastuksen myötä melko isoksi kasvanut, osaksi lähes satavuotiaiden vanhempien autojen arsenaali, joista osa on kauppojen yhteydessä tulleita vaihdokkeja, osa aivan erikseen ulkopuolelta hankittuja.

- Eihän se helppoa ole luopua niistä, mutta tuollainen yli kahdenkymmenen auton arsenaali tarvitsee omat neliönsä ja tämän liikekiinteistön rakennuksista tilaa on löytynyt ihan hyvin häiritsemättä normaalia liiketoimintaa, kertoo Jussi Kuusela viime lauantaina, kun autoista oli jo muutamia myytynä.

 - Nämä kaikki on kunnostettu, tuunattu ja puunattu alkuperäiskuntoon, jotkut jopa uusilla maalipinnoilla ja niklatuilla osilla alkuperäisvärejä kunnioittaen, Kuusela kertoo.

 - Arsenaalin Datsuneihin ja Nissaneihin löytyy meiltä myös vielä joitain varaosiakin, hän muistuttaa.

Kun Kuuselalta kysyy joitain ”herkkuja”, hän vastaa näiden kaikkien olevan sitä, mutta suostuu sitten erittelemään vanhimmasta päästä olevat T-mallin Fordit vuosilta -19, -25 ja -26.

 - Tuo 25-malli tuli vaihdokkina Antti Ojaniemeltä Ilmajoelta. Hän toimi aikoinaan autopuolelle erikoistuneena vakuutusalalla, näin muistelen.

 - Toiset ovat suoria hankintoja porilaiselta sukulaismieheltä Haljakalta, joka on monelle tuttu nimi esimerkiksi Kimble-pelin luojana ja valmistajana. 

Myös Datsun Bluebird 1200 vm-62 on harvinainen, sillä se oli mukana siinä 714 Datsunin laivarahdissa, joka 10.10.1062 purettiin Suomeen ensimmäisenä Euroopassa.

- Datsunin euroopanvalloitus alkoi Suomesta. Aika erikoista, vai mitä, Kuusela kysyy.

- Yksi syy oli varmaan myös se, että juuri vuonna 1961 ns. länsiautot vapautuivat myyntiin täällä Suomessa. Eli Mosset, Skodat, Volgat, Trabantit, Wartburgit sun muut saivat myös muita autoja rinnalleen.

Seuraavaksi katse menee matalammalle.

- Tuo urheilumallin Datsun 1600 Roadster on käyty läpi lattiasta kattoon ja on myös yksi arsenaalin harvinaisuuksia, Kuusela mainitsee ennen kuin esittelee kaksi jenkkien lippulaivaa.

- Cadillac Coupe De Ville (-61) ja Buick (-64) ovat kummatkin veekasit nokalla, mutta eri tehoilla. Kummaltakin löytyy mukava tarina jenkeistä tänne, mutta siitä lisää paikan päällä, palstatila ei riittäisi, Jussi Kuusela vääntää.

Entäs se luopumisen tuska?

- Pakostakin näihin on kiintynyt. Siksi varmuus uudesta, hyvästä kodista on oikeastaan tärkeämpi, kuin mitä näistä saa rahallisesti, Jussi Kuusela toteaa vakavana.

« Takaisin