Jykylä & Pojat Oy:n konekalusto keväällä 2016 Ähtärissä.

Jykylä & Pojat Oy:n konekalusto keväällä 2016 Ähtärissä.

Jykylän pyörät pyörineet jo vuodesta 1937 lähtien

18.5.2017

Jykylän pyörät pyörineet

jo vuodesta 1937 lähtien

  • Vuosikymmenten saatossa päätoimialaksi on valikoitunut metsäkoneurakointi

Taisto Järvinen

Asser Jykylän vuonna 1937 Myllymäellä käynnistämä kuljetusalan yritystoiminta saavuttaa 80 vuoden ikäpaalun. Kuluneet vuosikymmenet ovat Jykylän yrityksen toimintoja muuttaneet tilanteiden ja tarpeiden mukaan, mutta aina on yritystoiminta ollut pyörien päällä.

Viimeisten vuosikymmenien aikana Jykylä & Pojat Oy on erikoistunut täysin metsäalalle. Vuodesta 2007 lähtien on profiloiduttu ainoastaan metsäalan kokonaisurakointiin.

  • Noin kymmenen vuotta sitten oli ratkaistava se, mihin toimintoihin keskitytään. Tuolloin oli oikeastaan viisi toimintasektoria, ja siihen eivät yksinkertaisesti resurssimme riittäneet. Viimeinen puutavaran kuljetusrekka on meiltä lähtenyt tuolloin kymmenen vuotta sitten.
  • Metsäkoneurakointi, joka aloitettiin jo -60 luvulla, oli lähinnä sydäntä ja siltä alalta oli karttunut kokemusta niin paljon, että siihen keskityimme.
  • Yrityksemme konekanta on nyt 13 metsäkonetta, ja yhteistyökumppaneilta on mahdollista saada savotoille yhteensä viisi konetta lisää, joten yhdeksää ketjua voidaan meidän kautta pyörittää, yrittäjä Jorma Jykylä sanoo.

Jykylä & Pojat työllistää keskimäärin 20 henkilöä. Talven sesonkien aikana määrä voi olla hieman suurempi. Kuljettajia on Ähtäristä ja usealta suunnalta jopa 50 etäisyydeltä yrityksen pääpaikalta. Yrityksen toiminta-alue on noin 80 kilometrin säteen sisällä Ähtäristä katsottuna.

Petri Jykylän näkemys on, että yrityksen kalusto on nykyisen mittapuun mukaan aika hyvin kohdallaan. Kasvun tarvetta hän ei näe konepuolella. Sen sijaan työmäärää voidaan kasvattaa.

  • Kausivaihtelua pitää tällä alalla saada vähäisemmäksi. Säät ja maanpintojen jäätymiset siinä vaikuttavat varsin paljon. Äänekosken biotuotetehtaan toivotaan tuovan lisäpontta ympärivuotiseen hakkuun tarpeeseen.
  • Tasaisempi työllisyys on tärkeää yrittäjien, kuljettajien ja kaikkien puun kanssa työtä tekevien näkökulmasta.

Puunkorjuun alalla on tänä päivänä varovaisen positiivinen näköala. Metsäalan urakointi on rajusti kilpailtu ala. Näin ollen on tasan kaksi vaihtoehtoa; on joko pysyttävä ajan tasalla tai osattava hypätä vauhdista pois.

Hiekanajosta

kaikki alkoi

Kuten alussa mainittiin, aloitti Asser Jykylä autoilun vuonna 1937. Vaasasta hankitun ”Letukan” ensimmäinen työmaa oli hiekanajo Väätäiskylän tietyömaalle. Toiminta jatkui pienimuotoisena ja keskittyi alkuvaiheessa hiekanajoon mutta vaihtui nopeasti hiekan ajosta puutavaran ajoon.

  • 40-luvun alussa sotatoimet katkaisivat urakointityöt. Autoja työllistivät tällöin kenttäsairaalan ajot. Sodan jälkeen autoja hankittiin lisää, vaikka tarjolla niitä oli niukasti. Puutavaran ajo työllisti seuraavien vuosien ja vuosikymmenien aikana. Puuta ajettiin usealle eri metsäyhtiölle. Ensimmäinen vinssi puutavaran lastaukseen saatiin Jykylän kalustoon 50-luvulla.
  • 60-luvulla hydrauliikka mullisti puutavaran lastauksen ja kuljetuksen. 80-luvulla Jykylän kuorma-autoja oli puutavaran ajossa yhteensä seitsemän. Turpeenkuljetus ja taksiyrittäjyys ovat myös kuluneet aikoinaan Jykylän toimenkuvaan, valottaa yrityksen historiaa Eija Jykylä.

Jykylä & Pojat Oy juhlii 80 vuoden yritystaivalta hakkuunäytöksen merkeissä Ähtärin Sappiolla pe. 19.5. klo 10 – 14 (os. Välkyntie 310). Esillä on yhteistyökumppanien uusimpia koneita, sekä tietoa metsäomaisuuden hoidosta ja puukaupoista. Tarjoiluna: nokipannukahvit ja savottalounas. Yhteistyökumppaneina hakkuunäytöksessä Ponsse, Metsä Group, Yara sekä A-Vakuutus/OP.

« Takaisin