Kuvassa vasemmalta oikealle Jussi Laurila, aluemyyntipäällikkö Mika Duffy, markkinointikoordinaattori Anja Kurjenluoma ja toimitusjohtaja Markku Laurila.

Kuvassa vasemmalta oikealle Jussi Laurila, aluemyyntipäällikkö Mika Duffy, markkinointikoordinaattori Anja Kurjenluoma ja toimitusjohtaja Markku Laurila.

Jokipiin Pellava Oy valmistaa laatutekstiilejä kotiin tai yrityslahjoiksi

3.4.2024

Vivi Triballi

Asser Laurila perusti 21-vuotiaana nuorena miehenä sahan Jokipiin kylään Jalasjoen rantaan vuonna 1920.  Asserin Kerttu-vaimo saattoi osaltaan vaikuttaa toimialan vaihtoon, kun 1930-luvulla alkoi villan ja sen jälkeen pellavan kehrääminen langaksi. Jokipiin Villa- ja Pellavakehräämössä alettiin kutoa pellavakankaita jo 1950-luvulla ja valmiiksi ommeltuja tuotteita seuraavalla vuosikymmenellä. Nykyään Jokipiin Pellava on 29 henkeä työllistävä pellavakutomo.

  • Valmistamme tekstiilejä saunaan ja kylpyyn sekä keittiöön ja kattaukseen. Suuntaamme tarmomme erityisesti räätälöityjen liike- ja henkilöstölahjojen valmistukseen yrityksille ja yhteisöille, kertoo kehityspäällikkö Jussi Laurila.

Jokipiin Pellavan nykyinen johto Markku ja Jussi Laurila, edustavat yrityksen kolmatta ja neljättä sukupolvea.

  • Meillä arvostetaan perheyrittäjyyttä ja sen mukanaan tuomia arvoja korkealle ja niin tekevät asiakkaammekin. Vastuullinen tuotanto kotimaassa, luonnon omat tekstiiliraaka-aineet, perheyrittäjyys ja osaavat työntekijät - niille Jokipiin Pellavan arvot pohjautuvat, vakuuttaa toimitusjohtaja Markku Laurila..

Kaikki valmistetaan Jokipiin kylässä Jalasjärvellä

Lähtökohtana Jokipiin Pellavalla on vastuullisesti tuotettu pellava-, villa- ja puuvillalanka.

  • Luomme langasta loimet, kudomme niihin pellavakankaat, joista ompelemme pellavatekstiilejä kotiin, keittiöön, kylpyyn ja saunaan. Tuotteet pakkaamme kauniiksi yrityslahjoiksi. Tämä valmistustapa tukee myös liikelahjamyyntiä, kun koko prosessi on hallinnassamme ja voimme tehdä poikkeuksellisen pieniä uniikkeja tuote-eriä, selittää Jussi Laurila.

Jalasjärvellä valmistetut tuotteet ovatkin korkealaatuisia ja myyntiä tehdään koko maan alueella.

  • Toimintamme ydintä ovat liike- ja henkilöstölahjat yrityksille ja organisaatioille. Myynnistä vastaavat alueelliset myyntipäälliköt eri puolilla Suomea. Lisäksi tuotteitamme myydään kuluttaja-asiakkaille verkkokaupastamme ja tehtaanmyymälästämme Jalasjärveltä. Meillä on myös muutama kuluttajapuolen jälleenmyyjä, mutta niiden valikoima on rajallinen, kerrotaan Jokipiin Pellava Oy:stä.

Asiakaspalautteet ovat antaneet hyvän kuvan tuotteista

  • Tutkimusten mukaan tuotteen elinkaaressa ekologisen jalanjäljen osalta tärkeintä on tuotteen pitkä käyttöikä. Oikein hoidettuina valmistamamme pellavatuotteet kestävät jopa vuosikymmeniä ja periytyvät monesti sukupolvelta toiselle. Toivomme, että jokainen meiltä lähtenyt tuote pääsisi aktiiviseen käyttöön ja näin arvokas pellavaraaka-aine hyödynnettäisiin tehokkaasti, toteaa Markku Laurila.

Miten valita sopiva tuote

Jokipiin Pellava Oy:n tuotteissa selkärankana toimii pellava. Puuvillaa ja villaa käytetään lisäksi ekologisesti ja se on asia, minkä myös asiakkaat usein panevat merkille.

  • Esimerkiksi vuosi sitten otimme käyttöön kierrätyslangan. Se on kehitetty yhteistyössä Lounais-Suomen Jätehuollon kanssa ja raaka-aineena langalle toimii Suomessa poistotekstiilikeräykseen tuodut farkut, selvittää Markku Laurila.
  • Etunamme on ketterä, kotimainen tuotanto ja räätälöidyt tuotteet. Pystymme tekemään sujuvasti pieniäkin eriä liikelahja-asiakkaillemme heidän uniikilla kuosillaan. Uskoisimme, että tuotteidemme laatuun voidaan luottaa ja se on merkittävä syy valita Jokipiissä valmistettu pellavatekstiili, paljastaa Jussi Laurila.

 Yrityslahjoissa on aina mietittävä moninaista lahjansaajajoukkoa

  • Yritykset eivät usein revittele esimerkiksi väreillä. Pystymme kuitenkin valmistamaan tuotteita yrityksen brändiväreissä. Väri tuotteisiin saadaan värjätyllä kudelangalla, kun loimi meillä on yleensä valkaisematonta tai valkaistua pellavaa. Kudelangoista meillä löytyy lähes 30 värivaihtoehtoa ja niitä voidaan yhdistelläkin, jos tiettyä värisävyä ei saada muuten aikaan, selittää Jussi Laurila.
  • Valtaosa liikevaihdostamme tulee yrityslahjaliiketoiminnasta. Yritykset ja yhteisöt antavat lahjoja työntekijöilleen, asiakkailleen ja muille sidosryhmille. Kotimainen tuote onkin haluttu lahja ja tulee varmasti lahjansaajan käyttöön. Koska pystymme räätälöimään tuotteet yrityksen visuaalisen ilmeen mukaisiksi, ne ovat myös sopivia mainoslahjoiksi, täydentää Markku Laurila.

Yrityksessä on pantu merkille, että myös kuluttajapuolella tuotteita annetaan vaikkapa häälahjoiksi, pyöreitä täytettäessä tai valmistujaislahjoiksi. Lisäksi kauemmaksi vierailulle lähdettäessä moni voi haluta viedä mukanaan paikallista tuotantoa.

Pohjalaisuudesta vankka yrityspohja ja vastuullisuus

Pohjalaisia moititaan välillä nuukiksi, mutta Jokipiin Pellavassa nuukuus on saanut nykyaikaisen käsitteen.

  • Mekin myönnämme olleemme aina nuukia. Nuukuus on meille jokapäiväinen ja tutuksi tullut tapa toimia ja se leimaa kaikkea toimintaamme. Vaikka nuukuudella on usein negatiivinen kaiku, sitä taidetaan nykymaailmassa pitää jopa hyveenä. Nuukuuden synonyymejä voisivatkin nykykielellä olla ekologisuus ja vastuullisuus, jopa resurssitehokkuus. Olemme myös pohjalaisen periksi antamattomia ja sillä asenteella on selvitty monista vaikeista ajanjaksoista läpi, muistuttaa Markku Laurila.

Yhteishenki ja vastuu näkyvät

  • Meillä on matala hierarkia. Työntekijät ottavat mielellään vastuuta omasta työstään ja sitä myös annetaan. Erityisesti tuotekehityksessä voimme osallistaa ammattitaitoista henkilökuntaamme, että päästään parhaisiin ratkaisuihin tuotannonkin osalta. Meillä on joka päivä yhteinen taukojumppa ja lisäksi vietämme yhteisiä työhyvinvointipäiviä säännöllisesti. Pellavatehtaalla on hauskaa, huumori kukkii kahvipöydässä ja kulmahuoneeseen voi kuka tahansa piipahtaa omissa asioissa, vakuuttavat Markku ja Jussi Laurila.

Vaikka yrityksellä on pitkä historia ja tekstiiliala pitkälti perinteistä tuotantoa, niin Jokipiin Pellavassa halutaan olla ajassa kiinni.

  • Pyrimme monissa asioissa moderneihin ratkaisuihin, niin myynnin, tuotekehityksen kuin markkinoinnin osalta. Meille on helppo tulla käymään tehtaanmyymälään ja tehdaskierroksellekin on mahdollista päästä ryhmämatkoilla, kun ajankohta vain on sovittu. Olemme kuitenkin ylpeitä siitä, että tekstiilituotantoa on edelleen mahdollista tehdä tässä laajuudessa Suomessa ja mielellään kerromme siitä kiinnostuneille. Moni yritysasiakaskin on saanut lisäarvoa omille lahjoilleen, kun on voinut käydä paikan päällä katsomassa, miten tuotteet on täällä Jokipiissä tehty, päättää kaksikko.

« Takaisin