Jari Matalamäen kuskaama Roadsport A -luokan Escort Mk1 pääsee tositoimiin Historic Race -ratakauden avauksessa Kemoralla nyt viikonloppuna.

Jari Matalamäen kuskaama Roadsport A -luokan Escort Mk1 pääsee tositoimiin Historic Race -ratakauden avauksessa Kemoralla nyt viikonloppuna.

Jari Matalamäki tekee paluun Historic-ratasarjaan viikonloppuna Kemoralla

26.5.2016

Jari Matalamäen kuskaama Roadsport A -luokan Escort Mk1 pääsee tositoimiin Historic Race -ratakauden avauksessa Kemoralla nyt viikonloppuna.

Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

Kotimaan ratojen suosituin sarja, Gulf Historic Race Cup, käynnistyy tulevana viikonloppuna Kemoran moottoriradalla Vetelissä. Viime vuosina reilusti päälle sadan kilpailijan viikonloppuja kerännyt ratasarja saa Roadsport A -luokkaan uusvanhan haastajan kun Jari Matalamäki palaa ratakuvioihin tuliterällä vuosimallia 1970 olevalla Escort Mk1:llä. Vuosimallista huolimatta voidaan puhua tuliterästä autosta, sillä Matalamäen Escortissa runkopalkkeja ja joitakin peltiosia lukuun ottamatta kaikki muu on uutta ja uniikkia.

Matalamäki rakensi virityspajallaan Ilmajoen Koskenkorvalla ensimmäisen Roadsport-luokan Escortin vuosituhannen vaihteessa. Sillä autolla Matalamäki ajoi vuosina 2002-2005 Roadsport B -luokasta kaksi mestaruutta, kaksi hopeamitalia ja yhden pronssin. Seuraavina neljänä vuotena koskenkorvalainen kurvaili hyvällä menestyksellä yksittäisiä kilpailuja. Nyt reilun viiden vuoden rakennusprojektin jälkeen Roadsport A -luokan kisapirssi on valmiina ratakahinoihin.

Työtunteja ei laskettu

-Työtunteja en ole laskenut, mutta mieletön määrä aikaa rakentamiseen on kulunut.  Joidenkin elämäntilanteiden muutosten vuoksi rakentamisessa on välillä ollut taukoa, mutta koko ajan projektia on viety eteenpäin. Yksi paljon aikaa vievistä kohteista on ollut alustan ja pyörien ripustusten suunnittelu ja toteuttaminen, listaa Matalamäki.

-Autossa on formulatyyppinen alusta. Pyörien ripustukset on suunniteltu tietokoneella. Sen työn on tehnyt alan erikoisosaaja Mikko Karppinen. Riihimäkeläinen Sarlin Race -firma on valmistanut muutamia alustan alumiiniosia. Botniaringillä ajettujen testien jälkeen oli heti sellainen tuntuma, että alusta toimii radalla paljon paremmin kuin entisessä autossa. Vanhoilla korppurenkailla ja kylmässä kelissä säätöjä ei vielä sen paremmin lähdetty tekemään.

Escortin konehuonetta hallitsee Fordin koneiden virityspajana tunnetuksi tulleen amerikkalaisen Esslingerin 3-litrainen voimalaitos. Esslingerin mylly on nelisylinterinen OHC-moottoriin perustuva alumiinikone. Siitä löytyy puhtia sen verran, että kuski pääsee nauttimaan 220 kilometrin tuntinopeuksista.

Tavoitteista ei tingitä

Seitsemän vuoden ajotauon jälkeen Matalamäki tietä, että ennen Kemoran kisalähtöjä viikonlopun vapaissa harjoituksissa riittää paljon puuhaa.

-Rengassäännöt ovat nyt aivan erilaiset kuin muutama vuosi sitten. Hyvin toimivien renkaiden löytäminen vie aikansa. Alustan säätämisessä on oma savotta, sillä kaikki pitää hioa paikalleen. Autoon pitää löytää sellainen luotto, että sillä voi ajaa kisaa tosissaan. Luokassa on kova taso ja tiedän, että olen Kemoralla heikolla kokemuksella muihin nähden. Jos pystyn kahteen palkintopallin sijaan, se on hyvä saavutus, Matalamäki puntaroi.

-Rehellisyyden nimissä pitää sanoa, että koko kauden tavoite ei ole vain palkintopallin sijoitukset. Kun nyt ollaan taas mukana täydellä rähinällä, niin Kemoralta lähdetään muihin osakilpailuihin mestaruus mielessä.

Kemoran Historic Race -vauhtiviikonlopun aika-ajot käynnistyvät lauantaina 28. toukokuuta klo 12:00. Lauantaina iltapäivällä ensimmäisten finaalinen kimppuun käydään klo 15:30 aikaan. Sunnuntain kilpailut liputetaan matkaan jo klo 10:30. Kemoran yleisöystävällinen katettu istumakatsomo tarjoaa pienellä rahalla ratakauden parhaat katselupaikat. Juniori-ikäiset pääsevät kisoihin vanhempien seurassa ilmaiseksi.

 

« Takaisin