BMW:tä uhrautuvalla ajotyylillä käskevä jurvalainen Joni Hiipakka oli ensimmäisiä kauden 2018 F-Rallisarjaan ilmoittautuneita kuljettajia.

BMW:tä uhrautuvalla ajotyylillä käskevä jurvalainen Joni Hiipakka oli ensimmäisiä kauden 2018 F-Rallisarjaan ilmoittautuneita kuljettajia.

F-Rallisarjaan tulee ensi kaudeksi merkittäviä uudistuksia

15.11.2017

BMW:tä uhrautuvalla ajotyylillä käskevä jurvalainen Joni Hiipakka oli ensimmäisiä kauden 2018 F-Rallisarjaan ilmoittautuneita kuljettajia.

Valtakunnan suosituinta rallisarjaa kehitetään entistä mielenkiintoisammaksi. Alkujaan 1990-luvun taiteessa synnytetty F-cup tottelee nykyään nimeä F-Rallisarja. Sarjasta on käytetty myös rahasarjan nimitystä. Ensi vuonna F-Rallisarja palaa juurilleen, kun sarjassa on jaossa myös kahisevaa. Sarjan ilmoittautumismaksuista osa kerätään palkintorahastoon, josta rahat palautuvat kauden loputtua F-Rallisarjan kilpailijoiden kesken.

  Toinen merkittävä muutos ensi kauden F-Rallisarjassa on ennakkotutustumisen mahdollisuus osakilpailuissa ajettaviin erikoiskokeisiin. Kilpailijat, jotka ilmoittautuvat nuottiluokkiin voivat rallin SM-sarjan tapaan tutustua reittiin ja ajaa rallit nuoteista. Sarjassa ei ole erikseen luokkia A- ja B- junioreille, vaan luokat on yhdistetty yhdeksi junioriluokaksi. Kaudella 2018 F-Rallisarjassa ajetaan viisi osakilpailua, kaksi talvella ja kolme kesän soraralleina.

 

Nuottiluokat kiinnostavat

  F-Rallisarjan sääntöjä muokatessa sarjan veturit ovat kuunnelleet herkällä korvalla kuljettajien mielipiteitä sarjan kehittämiseksi. F-Rallisarjassa B-junnuna aloittanut ja nykyään yleisessä luokassa kilpaileva jurvalainen Joni Hiipakka on ollut aktiivisesti mukana luokan uudistamisessa.

  -Kuljettajille suunnatussa kyselyssä nuottiluokan kannattajia oli paljon. Vain harvalla oli nuottikisoja kohtaan kielteiset mielipiteet. Niille jotka eivät osallistu nuottiluokkiin on kuitenkin mahdollisuus ajaa rallit entiseen tapaan ilman ennakkotutustumista, Hiipakka tietää.

  BMW M3 -laitetta käskevälle Hiipakalle päättynyt kausi oli menestyksen kannalta laimea, mutta tähtihetkiäkin löytyi.

  -Kauteen osui teknisiä ongelmia ja harmittavasti samat ongelmat toistuivat useassa kisassa. Myös yliyrittämien johti omiin virheisiin ja se heikensi sijoituksia. Selvästi plussan puolelle pitää laskea kahdet yleisen luokan pohja-ajat ja sen, että virheettömällä ajolla vauhti riitti kärkiporukkaan.

  Hiipakka on jo ilmoittautunut tammikuulla käynnistyvään sarjaan nuottiluokan kilpailijana.

  -Haluan oppia ajamaan nuoteista. Kunnon autot sarjassa alkavat olla sen verran hintavia, että nuoteista ajaessa typerät ulosajot ja niistä aiheutuvat kustannukset pitäisi pystyä karsimaan pois. Jos pääsisi palkintorahoihin saakka, niillä voisi vähän paikata kulupuolta, Hiipakka järkeilee.

 

Hyvin liikkeelle

  Uudistunut F-Rallisarja on heti sarjaan ilmoittautumisen jälkeen osoittanut kiinnostavuutensa. Ensimmäiset autokunnat ilmoittautuivat sarjaan samalla viikolla kun ilmoittautuminen avautui AKK:n KITI-järjestelmässä. Kauden 2018 F-Rallisarjan kilpailupäivät ja paikkakunnat ovat; 20.1. Kaavi, 3.3. Jämsä, 26.5. Raisio, 18.8. Kitee, 6.10. Naantali.

  Yhdeksässä eri luokassa kilpailtavan sarjan täydelliset säännöt löytyvät AKK:n nettisivuilta F-Rallisarjan logon alta. Sarjan toteutuksesta vastaa AKK Motorsport ry. F-Rallisarjan jokaisesta osakilpailusta toteutetaan televisio-ohjelma, joka esitetään C More Max -kanavalla. Lähetykset tulevat lisäksi uusintoina vähintään kaksi kertaa ja TV-lähetyksen jälkeen ohjelma on nähtävissä myös youtubessa. Ohjelmat tuottaa härmäläinen BV-Team Oy.

 

                                                                              Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

« Takaisin